Do Szczecina przyjadą prace malarskie i fotograficzne, które wspólnie stanowią retrospektywę trzydziestoletniej aktywności twórczej Valentina Samarine’a.
Prace malarskie obejrzeć można 17 lutego (piątek)o godzinie 18:00 w galerii Odra Zoo przy ul. Koński Kierat 16.
Natomiast wernisaż poświęcony fotografii wykonanej w technice Sanki odbędzie się 18 lutego (sobota) o godzinie 17:00 w Szczecińskim Inkubatorze Kultury przy al. Wojska Polskiego 90.
Podczas wernisażu będzie miała miejsce konferencja prasowa z udziałem Valentina Samarine’a.
W ramach organizowanej wystawy odbędzie się również otwarte spotkanie z autorem, podczas którego artysta opowie o swojej pracy i twórczości.
Spotkanie odbędzie się 20 lutego (poniedziałek) o godzinie 17.00 w Szczecińskim Inkubatorze Kultury.
Wystawa prac Valentina Semarine’a to doskonała okazja, by zapoznać się z twórczością jednego z czołowych artystów rosyjskich naszych czasów.
Valentin Samarine zainteresowanie fotografią przejawiał już od dzieciństwa, nie było to jednak jego jedyne zamiłowanie – obok filozofii, teatru i literatury istotną rolę odgrywało dla niegomalarstwo. Artysta zaczął tworzyć swoje pierwsze abstrakcje w bibliotece więziennego szpitala psychiatrycznego, do którego został wtrącony w celu resocjalizacji za swoją aktywność społeczną na rzecz wolności i równości.
W latach siedemdziesiątych Samarine aktywnie zajął się fotografią i wówczas też po raz pierwszy zaprezentował swoje fotografie wykonane w unikatowej technice Sanki, którą sam autor wiąże z pojęciem Sans-energetyki, czyli energii pulsującej w przestrzeni. Fotografując na czarno-białym filmie Samarine wirował swoje prace w roztworach chemicznych i otrzymywał odbitki, z których każda jest niepowtarzalna. W ten sposób przy druku na bromosrebrnym papierze spontaniczna, achromatyczna fotografia przybiera irrealnych kolorów i trójwymiarową głębię, która zachwyca emocjonalnością oraz metafizyką.
Taniec jest jednym z wiodących tematów w twórczości artysty. Fotografowane przedstawienia baletowe, są bardzo ekspresyjne, czasami wręcz abstrakcyjne.