“Blender 2.69 – Architektura i projektowanie” Piotra Chlipalskiego a wydana przez Wydawnictwo Helion, to pozycja zarówno dla tych, którzy nigdy nie mieli nic wspólnego z tym programem jak i dla tych, którzy, już tę przygodę z tworzeniem obiektów 3D i fotorealistycznych wizualizacji mają rozpoczętą.
Blender jest darmową aplikacją do tworzenia grafiki trójwymiarowej, zarówno statycznej, jak i animacji. Można ją pobrać ze strony www.blender.com
Dzięki tej aplikacji, zabawa w 3D dostępna jest również dla osób dysponujących słabszym sprzętem. Blender oferuje potężne możliwości, które nie sposób opisać , ale w tej książce przybliży Wam ich większą część. Pierwszy kontakt z programem może wywołać szok gdyż interfejs użytkownika jest wysoce niestandardowy i jakby mało intuicyjny. Nie warto jednak załamywać się, ale zacisnąć zęby i zabrać się do pracy.
Zaletą pakietu jest jego uniwersalność. Blender wyposażony został w narzędzia do modelowania 3d, renderingu oraz animacji. Program umożliwia tworzenie gier oraz aplikacji 3D.
Pierwsze wrażenie
Na pierwszy rzut oka przeglądając strony nasuwa się na język..”jeju jakie to obszerne, trudne i nie do ogarnięcia”. Ponadto mało wyraźne ilustracje, które są zrzutami ekranu. To pierwsza rzecz na minus, która rzuciła się w oczy….mało czytelne zdjęcia. Ale cóż to za problem, skoro możemy mieć to narzędzie bezpłatnie na swoim komputerze i czytając kartkę po kartce, widzieć wszystko jak na dłoni – na monitorze. Wydając jednak pieniądze na zakup, warto by było mieć je dobrej jakości.
Zawartość
Jak już wspomniałam wyżej, na początku zawartość wydawała się obszerna i dosyć trudna. Po wnikliwej analizie rozdziału po rozdziale, śmiało podkreślę, że moja opinia wstępna okazała się błędna. Oczywiście zawartość jest dosyć spora, ależ jaka wartościowa. Od samego początku wyruszamy w “podróż” po tym jakże świetnym programie, który z każdą chwilą staję się mniej męczący, zawiły czy mało intuicyjny. Poznajemy cały interfejs, każdą opcję i możliwości jej wykorzystania, każde menu, przycisk, każdy klawisz skrótu. Sama książka jest swoistym podręcznikiem użytkowania Blender-a. Wraz z autorem KROK PO KROKU wykonać możecie swoje pierwsze dzieła, które z biegiem czasu będziecie doskonalić lub nawet robić coś, czym zachwycicie nie tylko siebie.
- Modelowanie od podstaw do zaawansowanych technik,
- definiowanie, ustawianie oraz rzuty w kamerze,
- oświetlenie,
- teksturowanie,
- freestyle
- podstawy animacji
- tworzenie filiżanek, butelek, obiektów architektonicznych, zabawek i wszystkich towarzyszących temu elementów jak drzewa, śruby, rury, czajniczki, obrusy, firanki.
Jednym słowem gra warta świeczki. Materiał do opanowania zarówno teoretycznie jak i praktycznie. Pojęcia, które wydają się nam rodem z kosmosu, konkretnie wyjaśnione i pokazane na poszczególnych przykładach. Język jakim posługuje się autor (trochę żartobliwy) książki jest na tyle zrozumiały i przystępny, że “studiowanie” Blendera staje się fascynującą przyjemnością.
Książka do nabycia w Wydawnictwie Helion , cena 79,00
BLENDER – bezpłatny, potężny, nowoczesny to ogólnie co można o nim powiedzieć 🙂
Czy polecam? BEZAPELACYJNIE!!!!!!!!!!!!
Niebawem Planeta Sztuki ogłosi konkurs, w którym nagrodą będzie właśnie ten podręcznik. Proszę zaglądać tu częściej lub śledzić nowości na Facebooku.