WARSZTATY DLA DOROSŁYCH (16+…) KONFABULACJE PRZEKAZÓW MEDIALNYCH
czas trwania: 2 godz.
maksymalna liczba: 15 osób
cena: 13 zł / osoba
ilość miejsc ograniczona/obowiązują zapisy
Trafostacja Sztuki w Szczecinie
ul. Świętego Ducha 4
Warsztaty dla młodzieży licealnej i dorosłych 16+ lat, głównie poświęcone fotografii i masowym mediom. Ich celem jest pobudzenie kreatywności i zmotywowanie do twórczego działania i myślenia. Podczas zajęć zostaną wykorzystane materiały edukacyjne i aktywizujące metody pracy.
“Ten obraz został usunięty ze względów bezpieczeństwa”
Wystawa „Genesis” pokazuje prace, poruszające między innymi tematy struktury telewizyjnego newsa, obrazów i władzy oraz fotografii i dekonstrukcji tego medium. Warsztaty są dla wszystkich, interesujących się współczesną kulturą wizualną, językiem fotografii i masowych mediów oraz dla tych, którzy pragną zrozumieć, co przekazał im telewizyjnym program, reklama czy serwis informacyjny. Ważnym elementem warsztatów jest również forma i konwencja obrazu, wpływające na odczytywaną treść.
Celem warsztatów jest stworzenie płaszczyzny dialogu z pracami Ryszarda Waśki z wystawy “Genesis” poprzez indywidualne doświadczenie osób uczestniczących w warsztatach.
Wątki – Ćwiczenia – Eksperymenty
Konfabulacje na temat własnego zdjęcia, czyli tworzenie telewizyjnego newsa
Przynieś kilka swoich zdjęć na których są ludzie, ty w swoim otoczeniu lub na wycieczce w obcym mieście/kraju. Napisz kilka komentarzy pod zdjęciem, w konwencji: wywiadu w gazecie/czasopiśmie, opisu reporterskiego, opis prywatnego zdjęcia na portalu społecznościowym.
Ćwiczenia z symbolami i ikonami współczesnej kultury
Popularne i łatwo rozpoznawalne obrazy i postacie, pojawiające się w czasopismach, telewizji, internecie niosą konkretne znaczenia i moc. Z wykorzystaniem skopiowanych najbardziej rozpoznawanych i słynnych obrazów oraz porterów postaci, które stały się ikonami popularnej kultury, za pomocą prostych środków (kolor i metoda hold-to-the light) zostanie przeprowadzony eksperyment jak można zmieniać znaczenie obrazów. Powstaną reinterpretacje znanych zdjęć, porterów i obrazów.
Wstęp do ćwiczeń – ikona i symbol w popkulturze. Zaprezentowanie ok.10 obrazów, które przeszły do historii (np. zamach na WTC, wybuch bomby w Hiroszimie White-Colored Elliota Erwita etc.) Uczestnicy podpisują zdjęcia. Rozmowa o interpretacji (słowo – obraz). Każdy wybiera obraz i dwa słowa do obrazu, za pomocą hold to the light wykonuje dwie własne interpretacje tego samego wybranego zdjęcia.
Ćwiczenia z treścią z gazet, czasopism – Jak tekst oddziałuje na interpretację obrazu, jak obraz zmienia zrozumienie tekstu
Próba stworzenia zupełnie innego przekazu z wykorzystaniem tego samego zdjęcia. Jak działa kolejność i kontekst oglądanych obrazów?
Praca z przygotowanymi fragmentami tekstów (wydrukami) z gazet i zdjęciami. Uczestnicy tworzą własne zestawy, zmieniając znaczenie tekstu i zdjęć w zależności od kontekstu.
Obrazy niebezpieczne
Obrazy akceptowane w kategoriach kulturowych i społecznych nie zawsze są mile widziane w prywatnej przestrzeni. Obrazy dozwolone w prywatnej przestrzeni poza nią napotykają na restrykcje i ograniczenia. Pracując na konkretnych przykładach, spróbujemy zastanowić się jak te dwa światy ze sobą rezonują, tworząc sprzeczne kategorie tego, co dopuszczalne.
Pokaz przygotowanych zdjęć. Uczestnicy pracują na przygotowanych wydrukach.
Prowadzący: Maria Stafyniak
Kontakt
Katarzyna Amon
tel.: 885 500 531
e-mail: katarzyna.amon@trafo.org
Tomasz Świtalski
tel.: 508 666 497
e-mail: tomasz.switalski@trafo.org
terminy warsztatów:
http://www.trafo.org/index/site/id/40