Autor: JACK GERNSHEIMER – otrzymał tytuł licencjata sztuk plastycznych na wydziale projektowania reklamowego na uniwersytecie w Syracuse w 1968 roku, po czym rozpoczął karierę u boku projektanta J. Waltera Thompsona w Nowym Jorku. W 1971 roku, wraz z bratem bliźniakiem, Jeffem, założył studio Partners Design, w którym odpowiada za projektowanie i kierownictwo artystyczne. W 1978 roku Jack przez pewien czas pracował w Oslo, wspólnie z uznanym na całym świecie projektantem Bruno Oldanim.
Jack zaprojektował blisko pół tysiąca logo dla różnych firm i instytucji, od koncernów notowanych na liście “Fortune 500” do jednoosobowych inicjatyw. Jego prace były prezentowane w wielu prestiżowych publikacjach o zasięgu międzynarodowym, takich jak “Communication Arts”, “Graphics”, “Print” czy “Novum”. Jack prowadzi wykłady i warsztaty w Pennsylvania School of Art and Design oraz na Uniwersytecie Kutztown w Pensylwanii, a także publikuje teksty poświęcone projektowaniu.
Jego najnowsza książka “Ponadczasowe logo. Projektowanie znaków odpornych na działanie czasu.” Któż z was nie stanął choć raz przed decyzją stworzenia logo, bądź dla siebie, bądź dla klienta. Ale jak stworzyć taki znak graficzny, który przetrwa próbę czasu? Takie logo, które będzie identyfikowało firmę bądź produkt bez konieczności jego zmiany, modyfikacji w szybkim czasie. Bo dobrze zaprojektowany znak graficzny, to taki, który przetrwa wiele lat, wiele pokoleń. “Ponadczasowe logo…” to pozycja, która pomoże grafikom spojrzeć na cykl projektowania w bardziej zaawansowany, profesjonalny i perspektywiczny sposób. Książka od samego początku wciąga czytelnika w jej szczegółową analizę. Autor podszedł do tematu w bardzo zaawansowany jak na mistrza przystało sposób. Zaczynając od historycznego ujęcia symboli identyfikacyjnych poprzez poszczególne etapy projektowania, a skończywszy na wybranych przykładach światowych marek.
Autor szczególną uwagę poświęcił całemu obszernemu etapowi projektowania logo czy logotypu. Kontakt z klientem, jako ważny element tworzenia znaku, to etap, którego nie należy bagatelizować. To tu wszystko się zaczyna- zbieranie jak największej ilości informacji , wywiad z klientem, szacowanie kosztów oraz poszukiwanie inspiracji.A następnie cały żmudny dla twórcy etap pracy z projektem, który często nie jest łatwym etapem i wymaga czasu. Omówiono również szczegółowo sposób przygotowania takiego projektu na różne potrzeby użytkowe: internet, druk, czy na wszystkie inne możliwe formy jego wykorzystania.
Takie ponadczasowe loga firm jak IBM, FILA, Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, CNN, KLM, Woolmark, Mitsubishi, Apple, Samsung i wiele, wiele innych, to przykłady omawiane w tej książce, które inspirują i na których wzoruje się wielu współczesnych. No bo któż by nie chciał stworzyć właśnie takiego znaku, który byłby “WIELKI”. Wiadomo, że wielkość nie zależy od samego znaku graficznego, ale od całokształtu działalności firmy, jej rozwoju i dynamiki wzrostu. Logo , logotyp to zawsze początek tworzenia mniejszego lub większego imperium, to znak graficzny, który musi się kojarzyć z branżą i trwać w głowie odbiorców.
Wielu projektantów nie pracuje tak samo jak autor książki, ale warto przeczytać, by zacząć tak pracować, by stać się bezbłędnym i ponadczasowym twórcą. Muszę przyznać, że wiele etapów projektowania, które przedstawia JACK GERNSHEIMER wydawały się dla mnie uciążliwe i sprawiające wrażenie straty czasu. Jak bardzo to jest mylne, gdy poznamy powody takiego właśnie podejścia, jakie opisuje autor.
Książka fenomenalna, świetny poradnik, prawie jak “pismo święte” projektanta. Wydana w bardzo przejrzysty, chronologicznie poukładany sposób, z kolorowymi przykładami i jego nad wyraz interesującymi opisami.
Jeżeli ktoś z was kiedykolwiek przeczytał “Logo Design Love” Davida Aireya, to śmiało polecam również “Ponadczasowe logo. Projektowanie znaków odpornych na działanie czasu” . Jedna jak i druga zasługuje na BESTSELLER.
Cena 49 zł w miękkiej oprawie, ponad 200 stron . Książka na pewno warta swojej ceny, choć za tę wiedzę i jakość przekazanych informacji dałabym więcej.
“Ponadczasowe logo. Projektowanie znaków odpornych na działanie czasu” – wydawnictwo Helion