Kolejne etapy życia Jana Sebastiana Bacha
Ohrdruf 1695-1700
Ten obraz pokazuje Michaeliskirche, gdzie brat Jana Sebastiana Bacha – Johann Christoph, organista był od 1690 roku. Johann Christoph musiał być bardzo kompetentnym muzykiem, ale wielkiej kariery nie osiągnął. Był studentem Johanna Pachelbel, słynnego organisty Turyngii w Erfurcie, który przeszedł włoskie wpływy. To od swojego brata Jan Sebastian otrzymał pierwsze lekcje klawiaturowe. Jest to, co najmniej, tradycyjny pogląd ze względu na tradycje rodzinne i talent Jana Sebastiana. Oboje poszli do liceum w Ohrdruf, nauczyli się łaciny, i śpiewali w chórze szkolnym. Kiedy jego brat nie mógł już go wspierać, Jan wyjechał do Lüneburg 15 marca 1700, wraz ze szkolnym kolegą Georgiem Erdmannem.
Michaeliskirche został częściowo zniszczony i przebudowany kilka razy i ostatecznie został zbombardowany pod koniec II wojny światowej. Przetrwał tylko fragment wieży. Chociaż w Ohrdruf jest ulica Johann-Sebastian-Bach-Straße w tym miejscu, gdzie stał dom Johanna Christopha oraz szkoła, to same budynki już nie istnieją.
Lüneburg 1700-1702
Bach wyjechał do Lüneburg 15 marca 1700, wraz ze szkolnym kolegą Georgiem Erdmannem. Według starej regulacji, dzieci ubogich rodziców mogły uczęszczać do szkoły łacińskiej i płacić śpiewając w chórze Św. Marcina w kościele pod tą samą nazwą.
Bach (miał bardzo chwalony sopran, zanim jego głos się załamał) i Erdmann byli śpiewakami. Prócz finansowej konieczności, było to postrzegane jako świadomy krok w kierunku zaawansowanej kariery muzycznej. Szkoła miała imponującą tradycję muzyczną i miała słynną bibliotekę muzyczną, do której wielki kantor Friedrich Emanuel Praetorius (1623-1695) wniósł wiele ważnych rękopisów i druków muzycznych. Łącznie biblioteka zawierała 1102 tytułów około 175 kompozytorów w chwili śmierci Praetoriusa.
W kościele Św. Michała mieściła się Ritterakademie, gdzie szkolono młodych szlachców, wpajając im dobre maniery. W pobliskim Celle odbywały się regularne koncerty słynnego francuskiego zespołu prowadzonego przez księcia. Te czynniki miały duży wpływ na Bacha w owym czasie.
Pod koniec tego okresu w Lüneburg, Bach wydaje się być już pewnym wirtuozem. Nic nie wiadomo o tym, ale nie jest to mało prawdopodobne, że brał lekcje od Georga Böhma, który przyszedł z tego samego środowiska, co Bach. Böhm był organistą w Johanniskirche. Böhm napisał również muzykę w stylu francuskim na klawiatury. Wpływ Bohma, miał właśnie wpływ na twórczość w najwcześniejszych utworach organowych Bacha.
Co najmniej równie ważny dla młodego Bacha był wpływ Johana Adama Reinken , 78 letni organista z Katharinenkirche w Hamburgu, a być może były nauczyciel Böhma (który na pewno był w Hamburgu przez kilka lat). Bach jeździł do Hamburga kilka razy, w celu zapoznania się z pracą Reinken. W wypoczynku letnim w 1701 r, na przykład, Jan Sebastian pojechał do Hamburga , aby usłyszeć Johana Adama Reinkena. Reinken był pochodzenia holenderskiego, uczeń wielkiego 17-wiecznego holenderskiego kompozytora i organisty Jana Pietersza
Koniec okresu w Lüneburg jest trochę niejasny. Bach wyjechał około Wielkanocy w 1702 r, po tym jak 17 latek został jednogłośnie wybrany przez administrację miasta na organistę, ale decyzja została uchylona przez księcia Saksonii-Weissenfels, który zorganizował mianowanie kandydata własnego.
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Licencja pozwala na kopiowanie, rozprowadzanie, przedstawianie artykułu w jego niezmienionej formie (nie można na podstawie tego materiału tworzyć utworów zależnych). Rozpowszechniając artykuł należy podpisać autora. Artykuły oznaczone tą licencją nie mogą być wykorzystywane także w sposób komercyjny. |