Europejski Konkurs Filmowy

Od 2006 r. w Szczecinie i Neubrandenburgu spotyka się europejskie środowisko twórców filmu dokumentalnego. W konkursie przeważają realizacje autorów, którzy na nowo definiują status filmowego dokumentu w zmieniającej się rzeczywistości z naciskiem na rolę, jaką w tej redefinicji odgrywają współczesne media. Jednak istota dokumentu – jako dzieła sztuki filmowej szczególnie związanego z rzeczywistością – nie zmienia się radykalnie. Stąd w konkursie zawsze jest miejsce dla filmów klasycznych w formie. Napięcie pomiędzy tradycją a awangardą, poszukiwania formalne i tematyczne, przekraczanie granic gatunku i zmienianie filmowych przyzwyczajeń to wyznaczniki dokumentARTu. To napięcie, zdaniem organizatorów istotne dla współczesnej sztuki filmowej, widoczne będzie w tegorocznym konkursie. Widzowie w Neubrandenburgu i Szczecinie obejrzą, a jury oceni 54 produkcje z 20 europejskich krajów, które zostały wybrane, jak co roku, przez międzynarodową komisję programową. Szczególnie cieszy nas silna ilościowo obecność filmów z krajów współorganizujących festiwal: Polski (11) i Niemiec (12). W tym roku wybór został dokonany spośród ponad 470 nadesłanych filmów. Regulamin konkursu dopuszcza realizacje nieprzekraczające 60 minut, nagrane we wszystkich powszechnie używanych formatach filmowych i video, wyprodukowane po 1 stycznia 2011 roku.

MIĘDZYNARODOWE JURY.

Anu Kuivalainen

Urodziła się w 1964 r. Jest znana ze swoich imponujących wizualnie filmów, które poruszają i zmuszają do myślenia. Filmy, które wyreżyserowała to między innymi „Orpojen joulu”, “Black Cat on the Snow” (Czarny kot na śniegu) i “Aranda”. Jej filmy były nagradzane na kilku międzynarodowych festiwalach. Zaczynała jako fotoreporterka, potem tworzyła instalacje video, by wreszcie zająć się filmem i ukończyć Wyższą Szkołę Sztuki, Projektowania i Architektury, Szkołę Filmową ELO na Uniwersytecie Aalto w Helsinkach, gdzie obecnie wykłada film dokumentalny. Mieszka w Helsinkach i pracuje jako pisarka, reżyserka i montażystka przy produkcjach dokumentalnych.

Hila Peleg

Urodziła się w Tel Awiwie. Jest kuratorką i twórczynią filmów, pracuje w Berlinie, studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Londyńskim (Goldsmiths College). Organizowała różne projekty międzynarodowe związane ze sztuką współczesną Środkowego Wschodu. Była kuratorką grupowych wystaw, w tym „Imaginary Number” (2005) przy Instytucie Sztuki Współczesnej Kunst Werke. Współkuratorka Manifesta 7 – Europejskiego Biennale Sztuki Współczesnej we Włoszech (2008). Od 2009 r. jest dyrektorką artystyczną odbywającego się co dwa lata Berlin Documentary Forum przy berlińskim Haus der Kulturen der Welt.

Rainer Komers

Urodził się w Guben. Ukończył studia magisterskie z filmu na Kunstakademie w Düsseldorfie. Miał pokazy filmowe na Alasce, w Niemczech, Indiach, Japonii, Jemenie, na Łotwie i w Montanie. Otrzymał nagrodę Ruhrpreis für Kunst und Wissenschaft, Mülheim 2006. Jego film „Nome Road System” otrzymał nagrodę Deutcher Kurzfilmpreis w 2004 r., „B 224” nagrodę Hessian Film Award w 2001, „Zigeuner in Duisburg” nagrodę Preis der deutschen Filmkritik w 1980. Poza tym pisze teksty, zajmuje się sztuką słowa i wykłada. Mieszka w Mülheim an der Ruhr i w Berlinie.

Andris Gauja

Urodził się w 1978 r. na Litwie, jest reżyserem filmowym i scenarzystą. W 2000 r. ukończył studia licencjackie z nauk politycznych na Uniwersytecie Łotewskim w Rydze, a w latach 2003–2007 studiował scenopisarstwo i dramatopisarstwo na Łotewskiej Akademii Kultury. Jego film „Instynkt rodzinny” został wyróżniony na wielu festiwalach (w tym najlepszy dokument pełnometrażowy ze świata na festiwalu Silverdocs w USA; nominacja na IDFA). and won in 2011 at dokumentART the City of Neubrandenburg Award selected by the international jury as well as the Polish Audience Award donated by TVP. Obecnie pracuje nad swoim debiutem fabularnym pt. „Izlaiduma Gads”.

Piotr Stasik

Urodzony w 1976 r. Reżyser filmów dokumentalnych oraz operator filmowy. Autor m.in. takich filmów, jak: „Koniec lata” (Złota Żaba na festiwalu Camerimage, nagrody na festiwalach w Rosji, Niemczech i Francji) oraz „7 x Moskwa”. Ukończył Instytut Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz kurs dokumentalny w Szkole Andrzeja Wajdy. Zrealizował filmy dokumentalne o reżyserach (Andrzeju Wajdzie, Agnieszce Holland, Wojciechu Marczewskim) oraz filmy edukacyjne (m.in. dla Narodowego Instytutu Audiowizualnego). Jest ekspertem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

 

16.11.12 / godz. 17.00-19.00 / KINO ZAMEK
EUROPEJSKI KONKURS FILMOWY. blok 1

16.11.12 / godz. 20.00-23.00 / KINO ZAMEK

EUROPEJSKI KONKURS FILMOWY. blok 2 oraz dyskusja

17.11.12 / godz. 15.00-17.00 / KINO ZAMEK

EUROPEJSKI KONKURS FILMOWY. blok 3

17.11.12 / godz. 17.00-19.00 / KINO ZAMEK

EUROPEJSKI KONKURS FILMOWY. blok 4

17.11.12 / godz. 20.00-23.00 / KINO ZAMEK

EUROPEJSKI KONKURS FILMOWY. blok 5 i dyskusja

18.11.12 / godz. 15.00-17.00 / KINO ZAMEK

EUROPEJSKI KONKURS FILMOWY. blok 6

18.11.12 / godz. 17.00-19.00 / KINO ZAMEK

EUROPEJSKI KONKURS FILMOWY. blok 7

18.11.12 / godz. 20.00-23.00 / KINO ZAMEK

EUROPEJSKI KONKURS FILMOWY. blok 8 i dyskusja

19.11.12 / godz. 17.00-19.00 / KINO ZAMEK

EUROPEJSKI KONKURS FILMOWY. blok 9

19.11.12 / godz. 20.00-23.00 / KINO ZAMEK

EUROPEJSKI KONKURS FILMOWY. blok 10 i dyskusja

 

Nagrody

Nagroda Ministerstwa Edukacji, Nauki i Kultury Meklemburgii-Pomorza Przedniego honoruje niezależny film lub projekt multimedialny, który w sposób kreatywny najpełniej wykorzystuje możliwości owego medium. Przeznaczona jest na nią kwota 5 000 €.

Nagroda Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego w wysokości 10 000 PLN za produkcję filmową, która w najbardziej adekwatny sposób porusza kwestię porozumienia ponad podziałami etnicznymi.

Nagroda Miasta Neubrandenburg honoruje filmy odważne i ambitne, które eksplorują lub przekraczają granice gatunku. Na nagrodę przeznaczona jest kwota 2 000 €.

Nagroda Findling Regionalnego Stowarzyszenia Komunikacji Filmowej Meklemburgii-Pomorza Przedniego zapewnia trasę nagrodzonego filmu po kinach i klubach filmowych Meklemburgii-Pomorza Przedniego wraz z twórcą owego obrazu. Trasa jest finansowana przez Regionalny Fundusz Promocji Filmu Meklemburgii-Pomorza Przedniego.

Nagroda Zrzeszenia Studentów Uniwersytetu w Greifswaldzie, przyznawana przez studentów Wyższej Szkoły Zawodowej w Neubrandenburgu oraz przez Uniwersytet w Greifswaldzie. Na nagrodę przeznaczona jest kwota 1 000 €.

Nagroda Jury Studenckiego, ufundowana przez Uniwersytet Szczeciński, przyznawana jest najbardziej odważnym próbom przekraczania granic gatunku dokumentu artystycznego. Na nagrodę przeznaczona jest kwota 2 000 PLN.

Nagroda Publiczności Polskiej, ufundowana przez Telewizję Polską (TVP), przyznana zostanie filmowi biorącemu udział w międzynarodowym konkursie. Wysokość nagrody pieniężnej wynosi 4 300 PLN (1 000 EUR).

Nagroda Publiczności Niemieckiej, której fundatorem jest publiczny nadawca medialny Norddeutscher Rundfunk (NDR), przyznawana jest przez widzów konkursu w Neubrandenburgu, którzy wybierają ich zdaniem najlepszy film. Na nagrodę przeznaczona jest kwota 1 000 €.

Nagroda rzeczowa, ufundowana przez Stowarzyszenie OFFicyna, przyznawana jest najciekawszemu filmowi w ramach przeglądu zachodniopomorskie shorty.

Nagroda rzeczowa Złotej Komóry, ufundowana przez Stowarzyszenie OFFicyna, przyznawana jest najciekawszemu filmowi w ramach przeglądu telefonART.

Twitter
Visit Us
Follow Me
RSS
Zapisz się przez maila
(Czytano 27 razy)
Avatar photo
Planeta Sztuki
Planeta Sztuki - serwis tematyczny, ukierunkowany na artystów, twórców i odbiorców różnych dziedzin kultury i sztuki . Informujemy, relacjonujemy i opiniujemy wydarzenia, imprezy, konkursy oraz publikacje w w/w zakresie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.