Krzysztof Cieśla autor “Inscape. Zaawansowane funkcje programu” w swojej książce ukazał naprawdę zaawansowane techniki tego programu. Dla tych co jeszcze nie znają Inkscape pragniemy przypomnieć, że jest to program do tworzenia grafiki wektorowej.
Pozwala na tworzenie przede wszystkim symboli, znaków towarowych i logotypów produktów/firm/stowarzyszeń oraz tworzenie ikon czy postaci komiksowych. Jest odpowiednikiem popularnego, płatnego programu CorelDRAW.
Pracuje w systemach Linux, Mac OS, Windows, a rozpowszechniany jest na licencji GNU GPL.
Niestety nie obsługuje standardu CMYK, pozwalając jedynie na jego symulację.
Umożliwia tworzenie kształtów i linii, strzałek, tworzenie krzywych Beziera, wyginanie napisów wzdłuż krzywych, malowanie obiektów – także gradientem, nadawanie im przezroczystości, zmianę kształtów dowolnych obiektów za pomocą rozbudowanej edycji węzłów, sumowanie i odejmowanie ścieżek, grupowanie i rozgrupowywanie obiektów, kaligrafię. Udostępnia narzędzie do wyrównywania obiektów względem siebie.
Pozwala na bezpośrednie dołączanie do projektu rysunków grafiki rastrowej lub ich wektoryzację, za pomocą zintegrowanej wtyczki wykorzystującej program potrace. Program ten zawiera również prosty edytor kodu XML, co umożliwia dostęp m.in. do zablokowanych obiektów.
Macierzystym formatem zapisu plików w Inkscape jest SVG. Program umożliwia jednak eksport do innych formatów – EPS, PS, AI, zwykły SVG, POV (POV-Ray, tylko spline’y), SVGZ (skompresowany SVG).
Jego zaletą jest wbudowany zbiór polskich lekcji, dostępnych w menu pomocy, zawierających praktyczne ćwiczenia od podstawowych kształtów do zaawansowanych jak kaligrafia czy elementy kompozycji. Uzupełnieniem tej pomocy może a raczej powinna być książka K. Cieśli.
Zawartość
Jako użytkownik wszystkich chyba popularnych programów graficznych, muszę przyznać, że Inkscape jest wyśmienitą alternatywą dla tych, których nie stać na kosztujące kilkaset złotych profesjonalne programy.
Zawartość tej książki nie pozwoli niestety każdemu użytkownikowi rozpoczynającemu przygodę z grafiką wektorową, poznać programu na tyle ile, by się spodziewał. Początkującym polecamy pozycję “Inkscape. Podstawa obsługi programu”.
Ważnym działem tej książki są ćwiczenia praktyczne, czyli nie sucha teoria, ale praca na przykładach, na przykładach mniej lub bardziej zaawansowanych.
Część bardziej zaawansowana niż by się wydawało i opierająca się głównie na tej kwestii cała pozycja to “Wprowadzenie do języka SVG”, czyli do czegoś co jest w rodzaju języka HTML dla grafiki. “…Jest to język znacznikowy, opisujący szczegółowo obraz, włączając to geometrię kształtów i stylizowany tekst.”
Nie jest to łatwy temat, ale dokładnie i przystępnie opisany. Początkujący użytkownik może mieć z tym duży kłopot.
Za pomocą Inkscape możecie wykonać ciekawe leyouty stron internetowych, to temat dla tych wszystkich, którzy zajmują się lub pragną zająć się tworzeniem witryn internetowych.
Podobnie jak inne programy graficzne, tak i tu wykorzystywać można klawisze skrótów, które przedstawione i opisane są w dalszej części książki. Bardzo przydatna i ważna kwestia w pracy z grafikami. Dla usprawienia pracy, poznać wszystko co autor chce nam przekazać, jest bezcenne.
Reasumując:
Książka, którą można zaliczyć do poradników w zakresie grafiki, wydana przez Wydawnictwo Helion jest z pewnością pozycją zaawansowaną, nie odważę się jej polecić początkującym użytkownikom.
Książka jest wydana w kolorze, szereg zrzutów ekranu programu Inkscape w przykładach, na których pracuje autor i które bardzo dokładnie wyjaśnia.
Cena? No cóż trudno to ocenić.
Niespełna 60 zł.
Patrząc pod kątem jakości wydania – cena za wysoka. Patrząc pod kątem zawartej w niej wiedzy- cena bardzo przystępna.